4. 10. 2023
/ Autor: Museum Kampa
Nadace Věry a Vladimíra Janouškových ve spolupráci s Museem Kampa otevřela zrekonstruovaný ateliér dvou významných osobností domácí umělecké scény 60. let dvacátého století. V tomto netradičním architektonickém skvostu byla vytvořena stálá expozice věnovaná právě tvorbě obou manželů. Pro veřejnost je ateliér otevřen vždy první sobotu v měsíci nebo po předchozí domluvě.
Ateliér manželů Věry a Vladimíra Janouškových je oázou klidu a zeleně poblíž památky Skalka. Dům původně sloužil oběma výrazným osobnostem českého umění jako zázemí pro jejich sochařskou tvorbu a přilehlá zahrada jako galerie pod širým nebem. Po manželově předčasné smrti si jej Věra Janoušková na konci 90. let nechala přestavět k trvalému užívání a zahradu doplnila o několik monumentálních děl, původně určených do veřejného prostoru.
Budova je reprezentativní ukázkou bruselského stylu v architektuře. Jeho spoluautorem byl Josef Hrubý, jeden z autorů československého pavilonu na Expu ’58 v Bruselu. Dům v místech, kde za první republiky fungovalo zahradnictví, si oba sochaři postavili svépomocí na začátku 60. let. Každý z manželů měl k dispozici jedno křídlo budovy. V roce 1997 dům upravila architektka Alena Šrámková pro potřeby stálého bydlení. Celý objekt o necelý metr zvýšila a vestavěla do něj nové patro s ložnicí, koupelnou a knihovnou. Někdejší Vladimírův ateliér se změnil v obývák s kuchyňským koutem, zatímco Věřin pracovní prostor zůstal zachován a dál sloužil svému původnímu účelu. Rekonstrukce domu v letech 2020–2022 byla realizována podle návrhu architekta Lukáše Ehla, blízkého spolupracovníka Aleny Šrámkové, a týkala se hlavně technického stavu domu.
Posláním nadace Věry a Vladimíra Janouškových je především péče o umělecký odkaz obou sochařů. „Ateliér nemá být jen muzeem, ale též badatelnou, místem setkávání i prostorem pro tvůrčí rezidence. Autorem výtvarného řešení expozice je Dominik Lang, jehož koncepce pracuje s vloženými moduly, které tematizují tyto různé funkce ateliéru,“ vysvětluje Jan Skřivánek, šéfkurátor Musea Kampa.
Věra a Vladimír Janouškovi, kteří byli oba ročník 1922, se poznali již při studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V průběhu 60. let se stali výraznými osobnostmi domácí umělecké scény – Vladimír byl vyhledávaným tvůrcem soch do veřejného prostoru, Věra mnohem více vystavovala. Známé jsou zejména její svařované figury vytvářené ze starých smaltových hrnců, poklic a kuchyňského náčiní. Vedle smaltových soch byly v posledních dvou dekádách její tvorby důležité také koláže.
V roce 1970 Vladimír Janoušek zaujal na Expo ʼ70 v japonské Ósace monumentálním sousoším Hrozba války. Věnoval se také dílům určeným do interiérů, zejména reliéfům. Po okupaci Československa měl méně zakázek a nebyla pro něj možnost vystavovat. Šikana ze strany státní bezpečnosti přispěla k Vladimírovu zhoršujícímu se zdravotnímu stavu a k jeho předčasné smrti v čtyřiašedesáti letech. Věra Janoušková svého manžela přežila o dvacet čtyři let. Zemřela v létě 2010 v nedožitých osmaosmdesáti letech.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
Z více než 100 let staré budovy bývalé elektrárny v Trutnově vzniklo nové centrum současného umění EPO1
Další industriální objekt, který již nesloužil svým účelům se stal místem pro umění. Bývalá elektrárna v Trutnově prošla rekonstrukcí. Galerii za desítky milionů korun vybudovali zdejší podnikatel Rudolf Kasper s manželkou. Ve velkém industriálním prostoru vystavují především rozměrné sochy či objekty, jaké se do jiných českých galerií nevejdou.
Mohlo by vás zajímat
Zprávy a aktuality
V sokolovském zámku se otevřela výstava věnovaná životu a tvorbě prvorepublikového židovského architekta Rudolfa Welse
Výstava přibližuje život a osudy rodiny architekta Rudolfa Welse, který se v Sokolově proslavil stavbou Hornického domu, školy na Šenvertu a původně české menšinové školy v Komenského ulici. Architekt v kraji zanechal díky své tvorbě nesmazatelnou stopu.