Z brněnské věznice vznikne kreativní centrum, postaví ho ateliér KAVA
Architektonickou soutěž o vybudování Kreativního centra vyhrál pražský atelier KAVA. Centrum vznikne z chátrající věznice. Náklady na přestavbu budou činit až čtyři sta milionů korun.
Odborná porota vybírala ze sedmi návrhů. Zvítězila koncepce atelieru Kava, autory jsou Tomáš Gelien, Jakub Koňata, Jonáš Krýzl, Jan Novotný, Tomáš Novotný a Robert Seidl. Jak řekl Michal Sedláček, ředitel Kanceláře architekta města Brna: „Vítězný návrh maximálně využívá kapacitu budovy bývalé káznice. Zároveň ale objekt přetváří citlivě a s ohledem na požadavky památkové péče.“ Sedláček dále uvedl, že vítězný návrh nejméně zasahoval do objektu, ale dokázal ho nejvíce využít.
Matěj Hollan, náměstek primátora, uvedl, že návrh nedělá v objektu žádné převratné změny, ale naopak kombinuje historii a pietu vůči bývalým vězňům.
Bývalá věznice
Nové zázemí pro několik stovek umělců má poskytnout přestavba chátrající bývalé věznice v ulici Cejl v Brně. Ta leží v tzv. sociálně vyloučené lokalitě. „Inspirovali jsme se v zahraničí, kde takové lokality potřebovaly dostat nový život, kreativce, partnery, hospůdky, nízkoprahová centra," řekl Hollan. V místě by mohly vzniknout samostatné i sdílené kanceláře, ateliéry pro umělce, otevřené dílny, střižny, kavárna, hudební klub nebo sál s kapacitou pro dvě stě padesát lidí.
Náklady na vybudování centra se pohybují kolem tří set padesáti až čtyř set milionů korun. Město chce získat dotaci sto padesát milionů. Přestavba by měla být realizována v letech 2020 až 2022.
Z věznice do archivu
Věznice přijímala trestance v letech 1784 – 1956. Tehdy se funkce budovy změnila a sídlil zde depozitář Moravského zemského archivu. Ten tu byl až do roku 2006. Od té doby nevyužívané prostory chátrají.
Slovy architekta
TV Architect hovořila s architektem Tomášem Novotným z atelieru KAVA. Na otázku, co přimělo atelier KAVA přihlásit se do soutěže, co architekty na projektu zaujalo, odpověděl, že „to nebyl jen tento konkrétní projekt na Cejlu, tedy na místě s proslule komplikovanou současností a s obrovským potenciálem, ale Brno samotné. V Praze se závistí sledujeme, jak se poslední dobou Brno kulturně zvedá, a každá návštěva nás v tom utvrzuje. Nejen architektura a umění ve veřejném prostoru, ale také samotný život ve městě s obrovským množstvím původních i nově vznikajících kaváren a galerií s kultivovanou atmosférou. Zdá se nám, z Prahy, že Brno je architektům, ale nejen jim, zaslíbené místo. Z pražského IPR si Brno vzalo tu nejlepší inspiraci, politická reprezentace dala Kanceláři architekta důvěru a město vypisuje soutěže jednu za druhou.“
Novotný dále pokračuje: „A samozřejmě také dobře zpracované soutěžní podmínky, do detailu zpracované podklady, důvěryhodná porota a také forma soutěže nás přesvědčily poslat své portfolio do dodatečného výběru kanceláří na doplnění tří předem oslovených. Už ten fakt, že jsme byli do soutěže přizváni, tedy prošli prvním kolem výběru, a dostali se do zajímavé společnosti ostatních soutěžících, nás nesmírně potěšil. No a, v neposlední řadě, samotný impozantní objekt pozdně barokní káznice, dnes vrostlý do okolní zástavby, dům s krásným, racionálně rozvrženým půdorysem, jasnými konstrukčními principy a velkolepou konstrukcí krovu, která si zaslouží, alespoň částečné znovuobjevení.“
Zeptali jsme se také, zda atelier má z minulosti zkušenost s přestavbou takového prostoru, jakým je bývalá věznice. Novotný řekl TV Architect, že „zkušenosti s přestavbami čehokoliv má náš atelier velké. Věznicí jsme se zatím v konkrétním projektu nezabývali, pominu-li školní zkušenosti mnohých z nás. V nedávné době jsme ale rekonstruovali místo se stejně bolestnou historií, místo plné emocí, Kobyliskou střelnici. Zkušenost máme ale naopak s očekávaným programem, tedy kulturně kreativním. V minulých letech jsme se věnovali holešovickému areálu La Fabrika, kde jsme do industriálních prostor z přelomu devatenáctého a dvacátého století vestavěli dva multifunkční sály, zkušebny, střižny, ateliery, produkční kanceláře. A centrální prostor baru. Tedy víceúčelový prostor, ve kterém probíhají kromě divadla, koncerty, výstavy, filmové projekce, multimediální expozice, performance, přednášky, workshopy, různá společenská setkání, tedy program odpovídající předpokládané náplni KCB.“
ČTK, nyv