Obchodní dům Máj – kulturní památka ze 70. let
Obchodní dům Máj, dnes známý jako My, je významnou stavbou 70. let 20. století. V době svého dokončení se dočkal ohlasu nejen u nás, ale i v zahraničí. Dnes je tato památka, za jejímž projektem stojí architektonické trio Miroslav Masák, John Eisler a Martin Rajniš, na prodej. Inspiraci našli architekti v zahraničí, v projektu pařížského Centre Georges Pompidou.
Budova obchodního domu Máj se nachází na rohu pražských ulic Spálená a Národní. Na jejím místě stál až do roku 1938 novogotický Šlikův palác. Návrh stavby obchodního domu pochází od trojice architektů – Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše. Všichni tři byli členy libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil Karel Hubáček, autor ještědské televizní věže. Původně nesl obchodní dům název Prior 02.
Návrh této výrazné stavby byl inspirován projektem pařížského muzea Centre Georges Pompidou z roku 1972, jehož autory byli průkopníci stylu high-tech Renza Piana a Richarda Rogerse. Máj byl postaven v letech 1972 až 1975 a mimo jiné i díky této rychlé reakci na nový architektonický trend se dočkal mezinárodního ohlasu. Psalo se o něm u nás i v zahraničních architektonických časopisech. Taková publicita je u českých staveb 20. století vzácná.
Na fasádách Máje zaujme kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu. Podle historika architektury Rostislava Šváchy je Máj významným dokladem architektury 70. let 20. století, který navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává v interiéru pojetí stylu high-tech. Máj je tak podle Šváchy stavbou významnou i v evropském kontextu.
Spor o kulturní památku
Význačnost této stavby prověřil v roce 2006 i spor o památkovou ochranu Máje. Laická i odborná veřejnost diskutovala, zda má být památková ochrana poskytována i moderním stavbám, a to zejména těm, jež jsou spojeny s minulým režimem.
V lednu 2007, téměř rok po té, co Švácha podal návrh na prohlášení Máje za kulturní památku, byl Máj oficiálně prohlášen kulturní památkou a zachráněn tak před plánovanou demolicí, případně rozsáhlou přestavbou. Máj tedy v této kontroverzi obstál. Jiné srovnatelné stavby té doby takové štěstí neměly. Ochrany se například nedočkal obchodní dům Ještěd v Liberci (také od studia SIAL), který byl demolován kvůli novostavbě. Stejný osud nyní hrozí budově Transgasu na Vinohradské třídě v Praze.
O zápis mezi kulturní památky nyní usiluje též pražský obchodní dům Kotva, který vznikl ve stejné době, jako Máj.
pet, ČTK
Další články na TV Architect: